Bad Nieuweschans, locomotiefloods

  • Bouwjaar: 1877
  • Architect: K.H. van Brederode, Transformatie in 2004: Timmer BNA Architecten en adviseurs
  • Huidige bestemming: Cultureel Centrum, grand café, proeflokaal en stichting Bruisend Bad Nieuweschans
  • Oorspronkelijke functie: Locomotiefloods
  • Publiek toegankelijk: Ja
  • Adres: Oudezijl 1 Bad Nieuweschans
  • Website: http://www.deouderemise.nl/

In 1877 werd bij de grens in Nieuweschans een locomotiefloods gebouwd in opdracht van de Staatsspoorwegen. De loods was bestemd voor de stalling en het onderhoud van Duitse en Nederlandse stoomlocomotieven. De monumentale loods bestaat uit twaalf aan elkaar geschakelde in baksteen opgetrokken segmenten, die samen een kwartcirkelvormige plattegrond vormen. De middelste tien segmenten dienden als stalling voor locomotieven en bezitten brede houten toegangsdeuren. De beide buitenste segmenten werden ingericht als werkplaats, smederij en kantoor voor het spoorwegpersoneel. In de gevels zijn grote gietijzeren vensters aangebracht. De locomotieven konden het gebouw binnenrijden via een ronde draaischijf. In 1935 werd de loods buiten gebruik gesteld en werden de sporen en de draaischijf opgebroken. Slechts een gemetseld cirkelvormig fundament herinnert nog aan de draaischijf. Na 1945 is de loods een tijd in gebruik geweest als stallingsruimte voor de streekbussen van de GADO. In 2004 werd  de locomotiefloods gerestaureerd en in gebruik genomen als huisvesting voor een bronsgieterij. De restauratie werd uitgevoerd door Timmer Architecten en Adviseurs uit Winschoten. Na het faillissement van de bronsgieterij is de locomotiefloods nu verhuurd aan diverse instellingen, waaronder de stichting De Graanrepubliek, een cultuurcentrum/grand Cafe, een meubelmaker, een architectenbureau en diverse kantoorgebruikers. Het restauratieproject werd uitgevoerd door DBF, de eigenaar van de loods. Het interieur van de loods is voorzien van een indrukwekkende gietijzeren  draagconstructie met grote kolommen die het houten dak ondersteunen. De locomotiefloods van Nieuweschans is de laatste in Nederland bewaard gebleven loods uit het stoomtijdperk en wordt beschouwd als een uniek spoorwegmonument.